A piaci liberalizáció és az EU-s csatlakozás hatásai a pécsi távhőpiacra


A piaci liberalizáció, a piaci környezet folyamatos változása, a fogyasztói igények kiszélesedése, a versenytársak megjelenése a távhőpiacon új kihívások elé állították a hazai távhőszolgáltatókat, így a PÉTÁV-ot is. Arról, hogy hogyan reagált a kihívásokra a PÉTÁV Kft., valamint, hogy hogyan érinti a hazai távhőszolgáltatást az Európai Unióba való belépés, Gasz Zoltán, a PÉTÁV Pécsi Távfűtő Kft. ügyvezető igazgatója nyilatkozott.

– Megfogalmazódott, hogy a közüzemi piacról tovább kell lépni és a versenypiac feltételeit kell teljesítenünk. Ennek pedig alappillére, hogy az ügyfeleink kiszolgálásában elsők lehessünk, igényeiket maximálisan szem előtt tartsuk. Fogyasztóink elégedettségét minőségi szolgáltatással, versenyképes árral, üzembiztonsággal, rugalmas, az igényekhez mindenben igazodó szolgáltatásokkal kívánjuk elérni. A PÉTÁV kiemelten kezeli szolgáltatásaival való elégedettség megismerését azzal a céllal, hogy ennek birtokában tovább javítsa tevékenységét és növelje a szolgáltatás keresettségét. 2002 májusában készült el a legutolsó elégedettségi vizsgálat, melynek legfontosabb tapasztalata, hogy a lakossági fogyasztók PÉTÁV által nyújtott szolgáltatásokkal való elégedettsége magas, az úgynevezett kulcsfogyasztók (nagy cégek képviselői és közös képviselők) pedig kivétel nélkül a legjobb, legkorrektebb pécsi szolgáltatónak tartják a PÉTÁV-ot.

– Miben látja a siker kulcsát?

– A siker átgondolt stratégiának köszönhető. A PÉTÁV idejében felismerte, hogy a termelői és szolgáltatói oldal folyamatos modernizálása mellett megoldást kell találni a fogyasztók tulajdonában lévő fűtési berendezések korszerűsítésére is. Eredményesen támogatjuk a fogyasztóink tulajdonában lévő fűtési rendszerek korszerűsítését, a korszerűsítések támogatásra 1999-ben létrehoztuk a Városi Környezetvédelmi és Energiahatékonysági Közalapítványt. Az alapítvány támogatásával eddig összesen 9218 lakás fűtéskorszerűsítése valósult meg. Ezáltal a fogyasztói berendezéseket tesszük alkalmassá az igény szerinti vételezésre, ezzel egyben szolgáltatóként a partnerkörünk lakásainak értékét is növeljük.

A korszerűsítések támogatása mellett a társaság már 1996 óta komplex üzemi- és üzletszabályzattal rendelkezik, és teljes körű ügyfélszolgálati rendszert működtet. A távhőtörvény által 2003. júniusáig előírt teljes körű mérés szerinti elszámolásra való áttérés egyenletes és jó ütemben haladt Pécsett. Mindezeken túl szünetmentes szolgáltatással, korszerű technológiával, integrált minőség és környezetirányítási rendszer működtetésével, mértéktartó árakkal szolgáljuk ki fogyasztóinkat.

– Pécsett erős konkurencia lépett fel a távhőpiacon. Hogyan érintette ez a társaságot?

– Azt, hogy a piacon új szereplők jelennek meg – ez Pécsett régóta létezik - csak pozitívumként tudjuk értékelni, hiszen az igazi fejlődés lehetősége épp az ilyen versenyhelyzetekben van. A DDGÁZ Rt. ajánlatokkal jelent meg a pécsi távhőpiacon. Egyelőre úgy látszik, a pécsi távhő meg tudja őrizni, sőt növelni tudja piacát, több referencia tanúskodik erről. A jövőben a városi távhőellátás új szerepkörben is megjelenik, ebben új tényező a közelgő EU csatlakozás, illetve a városban megjelenő, a levegő minőségének védelmével kapcsolatos rendelet. Ezért is pozitívum, hogy épp a DDGÁZ Rt. piaci megjelenésének kapcsán tudtuk bemutatni a távhőszolgáltatás számos olyan előnyét, amelyeket addig talán kevésbé volt módunk hangsúlyozni.

– Milyen hatással lesz EU csatlakozás, a magyar, azon belül a pécsi távhőszolgáltatásra?

– Külföldi szakértők szerint is a magyar távhőrendszer általánosságban megfelel az uniós elvárásoknak. A távhőre vonatkozó hazai jogszabályok nagy része harmonizál az uniós jogrendszerrel. Jelentős módosulás várható azonban a földgáz tarifa szerkezetében és az árarányokban. Valószínűsíthető, hogy az energiaárak az uniós átlag felé mozdulnak el, vagyis az elmúlt évekénél magasabb évenkénti gázáremeléssel számolhatunk. Az uniós országokban azonban a kommunális nagyfogyasztók, így a távhőszolgáltatók is 30-60 %-kal alacsonyabb áron kapják a gázt, mint a kisfogyasztók. Ha ez hazánkban is megvalósul, akkor még tovább javul a távhő versenyképessége, és felgyorsul az új fogyasztók bekapcsolódása. A fogyasztói kör bővülése pedig a távhőárak relatív csökkenését eredményezi. Mindezeken felül az EU országaiban szigorú levegővédelmi előírásoknak is meg kell felelni, ezáltal hazánkban fel fog értékelődni a távhő jelentősége, hiszen kapcsolt energiatermeléssel és a helyi emissziómentes, környezetbarát távfűtéssel sokat javíthatunk nagyvárosaink levegőjének minőségén. A távhőszolgáltatás környezetvédelmi és energetikai jelentőségét a legfontosabb szempontok között kell figyelembe venni, új lehetőség teremtődik ezáltal a városüzemeltetésben is.