Továbbra is úttörő szerepben, új kihívások előtt a PÉTÁV
A PÉTÁV Magyarország egyik legnagyobb hőszolgáltatójaként több mint 31 ezer lakást és mintegy 750 intézményi ügyfelet lát el távfűtéssel és használati melegvízzel. Biztosítja az ehhez szükséges berendezések üzemeltetését, karbantartását is. Százhúsz km hosszú vezetékrendszeren és 14 km közműalagúton keresztül, több mint 500 hőközpont és 700 hőfogadó közbeiktatásával szolgálja ki fogyasztóit.
A PÉTÁV dolgozóinak létszáma 248 fő, tulajdonosai Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Pannon Hőerőmű Zrt. Szakmai tradíciójára jellemző, hogy Magyarországon Budapest után másodikként Pécsett indult meg a távhőellátás, 1962 őszén. Közszolgáltatási nagyságrendje ma is meghatározó, Debrecen, Miskolc volumenével közel azonosan a második az országban.
Mint Gasz Zoltán igazgató hangsúlyozza, a társaság stratégiai célja a modern, minél nagyobb komfortot nyújtó távhőszolgáltatás és az elégedett ügyfélkör.
– Ezt a célt szolgálta az az innovatív hozzáállásunk, ami már a rendszerváltást, a piacgazdaság kiépülését megelőzően jellemezte a céget. A hazai távhőszolgáltatás keretein belül mi fogalmaztuk meg elsőként a mérés és költségmegosztás szükségességét, és a szolgáltatók közül mi tettük meg az első lépéseket ebbe az irányba. Úttörő szerepünket számos műszaki és szolgáltatástechnológiai újdonság bevezetése is bizonyítja. Ilyen például a korábbi pécsi sugaras vezetékrendszert kiváltó, az erőművel közösen kifejlesztett egységes hidraulikai rendszer. A hurkolt hálózat lényegesen nagyobb üzembiztonságot hozott, ami a városban – a szakmában is kuriózumként titulált műszaki megoldásban – 90 méteres szintkülönbséget kezel egyesített nyomástartással – beszél az eredményekről Gasz Zoltán.
A távhő szakmában a PÉTÁV kezdte el terjeszteni fogyasztói körében az energiatudatos gondolkodást. Ezt a kiemelt feladatot később a MATÁSZ is beépítette a távhő marketing és pr országos alapjaiba. Ugyancsak példaértékű az a kezdeményezés, amelynek keretében a széles skálán mozgó fűtésszolgáltatásokon túl a cég pécsi lakások tízezreinek támogatta a fűtéskorszerűsítését.
Gasz Zoltán szerint a most elfogadott Robin Hood-törvény nagy lépés abba az irányba, hogy kiegyenlítse a távfűtés versenyhátrányát a kisfogyasztói gázárral szemben. A 2010 decemberéig folyósított alanyi és rászorultsági jogú támogatás lehetőséget teremt minden fogyasztó számára, hogy felkészüljön a mérhetőségre, a takarékos felhasználásra, amiben Pécs országosan élen jár a már megvalósított programjaiban.
A fogyasztók és a szolgáltató számára is jelentős változásokat hozhat a jövőben a PÉTÁV és a Pannonpower között született hosszú távú együttműködési szerződés.
– Egyértelmű hozadéka, hogy az erőmű részéről a hőenergia-termelésben végre látható időn belül megtörténik a fejlesztés, az erőmű elhatározása szerint termelt biomassza tüzelőanyag bázison, és erre nem az önkormányzatnak kell forrásokat biztosítani. Az eltelt időszakban konzekvens üzletpolitikánknak köszönhetően a pécsi távfűtés visszaszerezte versenyképességét a kisfogyasztói gázárral szemben, de 2009-től alapveztően a gázár-függő áremeléseket már nem tudjuk elkerülni, de tompítani tudjuk a hatását. Az új szerződés szerint 2010-től abszolút versenyképesek lehetünk, amikor az erőműfejlesztés révén a gázártól már függetlenek leszünk. Ezzel szemben nagyon hosszúnak találom például azt az időszakot, amire most megállapodás született, a felmerülő kockázatok ilyen távlatokban nehezen mérhetőek. E mellett a szerződés feltételrendszere nagyon sok kockázatot jelent a PÉTÁV számára, de amint mondtam, optimista vagyok, és ahogy eddig, ezentúl is a PÉTÁV és a fogyasztók érdekeit fogom szem előtt tartani, ezek figyelembevételével kívánjuk teljesíteni a tulajdonosi igényeket, már a 2009-es üzleti tervünk megalkotásánál is – mondta végezetül Gasz Zoltán.