A távhőszolgáltatás is jelen van


A PÉTÁV Kft. ügyvezető igazgatóját, Gasz Zoltánt kérdeztük, hogyan ítéli meg Pécs városában a távhőszolgáltatás helyét, milyenségét. Milyen színvonalat ért el ez az 1960-as évek elejétől jelenlévő közszolgáltatási ágazat városunkban, és vajon hova tehető, hogyan minősíthető országos léptékbe tekintve.

- Igen, a címet idézve Pécsett „a távhőszolgáltatás is jelen van” az itt elérhető regionális-, illetve helyi közszolgáltatási lehetőségek skáláján. Fiatalabb iparágat képvisel, de az irányába támasztott igények, az urbanizáció adta lehetőségek, a lakosság életstílusának változása és az itt is jelenlévő technikai fejlődés gyorsütemű, dinamikus felfutást biztosított számára. Ez lehetővé tette, hogy napjainkra a felhasználói körének az igényszintjéhez igazodjon és színvonalának, fejlődésének az legyen a fokmérője, hogy mit igényelnek a megrendelői. Mondhatnánk úgy is, a távhőszolgáltatás is alapvető szükségletté vált az emberek életében, csakúgy – talán ez nem túlzás –, mint a táplálkozás, vagy a levegő. A távhő infrastruktúra létrehozta azt a környezetet, hogy a „meleg iránti vágy” alapigénnyé, elérhető lehetőséggé válhatott. Lehet, hogy Örkény István Egyperces novelláiban még nem gondolt konkrétan egy távhőszolgáltató társaságra, de gondolatai hasonló témában forogtak, mikor „az Ember melegségre vágyik” című egypercesét megírta.

„– Jól szuperál, főorvos úr? – kérdezte aztán.
– Nagyszerűen – mondta Gróh – De én más miatt hívattam magát. Rájöttem valamire, Kreibich bácsi.
A kályhás várakozásteljesen nézett rá. Gróh nekitámaszkodott a kályhának. Megvárta, míg át nem járja a meleg.
– Mostanáig – mondta aztán – az emberek nagy házakat építettek, és minden szobában raktak egy kályhát. Nem lehetne fordítva csinálni, Kreibich bácsi?
– Hogy fordítva? – kérdezte a kályhás.
– Nagy kályhákat kéne építeni – mondta ábrándozva Gróh – s a nagy kályhákba kicsi házakat. Mit szól hozzá, Kreibich bácsi?
– Így első hallásra kicsit szokatlanul hangzik – mondta némi gondolkodás után a kályhás.”

Ma már ugyanolyan – könnyen – elérhető lehetőség a távhőszolgáltatás is, mint pl. az ivóvíz szolgáltatás vagy a hulladékszállítás. Ezek mindegyike városi érdekeltségű, városüzemeltetéssel közvetlenül összefüggésben lévő közszolgáltatás. Milyensége, az ellátás, kiszolgálás színvonala fokmérője is az adott városi élettérnek. A városlakók közérzete, az adott helyhez való ragaszkodás, lakókörnyezetük megítélése sok tényezőtől függ, de biztos, hogy a minősítésbe döntő szerepet játszik a szolgáltató cégek által nyújtott minőség, a kiszolgálás fokozata és színvonala és az, hogy a szolgáltatásért elkért költségszint hogy aránylik az ellátás milyenségéhez. A kérdés egyszerűen az, jól érzi-e magát a városlakó a városfejlesztés és a városüzemeltetés által prezentált környezetben, ahol a szolgáltató cégek a megítélés szempontjából dominánsak.
Közben megéltük azt is, hogy környezetünk-, környezetünk levegőjének védelme alapigénnyé vált, környezetünk megóvása, a további romlás megállítása létkérdés lett. A távhőszolgáltatás ebben is megtalálta szerepét, mert alkalmazásával környezetünk kímélhető.
A magyarországi távfűtés alapgondolata is már erre épült, hisz Knuth Károly mérnök a „Budapest távfűtése műszaki és gazdasági nézőpontból” című, 1932-ből származó szakdolgozatában már ezt írta:
„Egy város tényleg füsttől mentesíteni csak úgy lehet ha sok száz kis fűtés helyett egy fűtési központot építünk és onnan föld alatti csatornákban elhelyezett acélcsövekben az egyes házakhoz vezetjük a gőzt vagy a forró vizet.”
Aztán mostanáig már egy nemzedék tette le kézjegyét ebben a szakmában, komplex rendszer jött létre, ami meg tudja valósítani városunkban már 32 ezer lakás és számos egyéb ingatlan fűtését és használati melegvíz ellátását. A PÉTÁV, annak kollektívája a városban, a lakosság körében fogalommá vált. A társaság és személyzete elérhető, megtalálható, számon kérhető. Stabil pont abból a szempontból, hogy hová lehet fordulni. Nekünk, az itt dolgozóknak szívügyünk a távhőszolgáltatás, büszkeségünk, hogy Pécsett nagyarányú a távfűtés és, hogy meghatározói vagyunk országos szinten is e szakmának. Bízunk benne, hogy egyre jobban meg tudunk felelni minden szempontból a távhőszolgáltatás iránti elvárásoknak. Ezért vagyunk. Ma már be tudjuk mutatni szolgáltatásunk életképességét tanúsító eredményeinket, azokat a tényeket, amelyekre szakmai büszkeségünket alapozhatjuk.

Összes hír