Hálózatot és szolgáltatást fejleszt a PÉTÁV
A PÉTÁV Magyarország egyik legnagyobb hőszolgáltatójaként 31,5 ezer lakást és mintegy 750 intézményi ügyfelet lát el távfűtéssel és használati melegvízzel. Biztosítja az ehhez szükséges berendezések üzemeltetését, karbantartását is. 120 km hosszú vezetékre
– Milyen fejlesztések jellemezték az idei évben a PÉTÁV tevékenységét?
– A 2010-hez kötődő pécsi fejlesztések tekintetében a PÉTÁV abból a szempontból a legelszántabb befektető, hogy 2007-ben megkezdtük az EKF 2010 programhoz kötődő beruházásunkat, megépítettük a Búza tértől a Zsolnay domb Mohácsi úti részéig terjedő távhővezetéket. Az új vezeték egyebek mellett a Pécsi Konferencia- és Koncertközpont, a Dél-dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont, valamint a Zsolnay Kulturális Negyed távhőellátásáról gondoskodnak a jövőben. A forróvízvezeték már 2007 decemberében lehetőséget ad a térség korábbi gőzenergia fogyasztóinak - többek között a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt.-nek - energiahordozó-váltására, gazdaságosabb és olcsóbb ellátására.
– Hasonló beruházás folyik a belvárosban is.
– Társaságunk az elmúlt évek során kezdte a belváros távhővel való ellátáshoz szükséges vezetékhálózatot. Ehhez kapcsolódik a múzeumok utcájaként ismert Káptalan utcában végzett munkálatok 2007. évi folytatása is, mely során a szabadtéri színpad helyére tervezett Nagy Kiállítótér számára teremtettük meg a lehetőséget, hogy a távhőrendszerre kapcsolódjon e terület egyéb építményeihez hasonlóan. Megvalósult a Liszt Ferenc utca sarkán épülő társasház, illetve a kertvárosi Lidl áruház hőellátása, a Fellbach lakótömb C és D épületének távhőrendszerbe kötése. A piacbővítés mellett továbbra is kiemelt szerep jutott a meglévő rendszerek korszerűsítésének, az üzembiztonság fejlesztésének.
– Milyen új kihívásokat hoz a jövő esztendő a cég számára a beruházások és a hatékonyságnövelés szempontjából?
– A PÉTÁV 2008-tól kezdődő gazdálkodását, amely középtávú programban és éves konkrét üzleti tervekben kerül megfogalmazásra, olyan fő stratégiai célkitűzések jellemzik, mint a legkisebb költség elvén való működés, az árbevétel növelése, pozitív pénzügyi eredmény tartása, pénzügyi stabilitás folyamatos biztosítása, meglévő távhőpiac megtartása és bővítése, vállalkozási tevékenység kiszélesítése, biztonságos rendszerüzemeltetés, energiahatékonyság növelése, a minőségi munka és a belső együttműködés tovább javítása.
– Milyen kezdeményezésekkel segíti a cég a takarékos felhasználást az ügyfelek számára?
– Felelős városi szolgáltatóként a PÉTÁV a Városi Környezetvédelmi és Energiahatékonysági közalapítványon keresztül 14 000 lakás fűtési- és használati melegvíz rendszere korszerűsítését segítette. 11800 pécsi lakás költségmegosztás alapján számol el, 660 lakás pedig egyedi mérővel van felszerelve. A fűtéskorszerűsítési programot még sikeresebbé teszi, hogy Pécs a panelszigetelések tekintetében is az élen jár, az önkormányzati és állami támogatással hozzávetőlegesen 18 ezer lakást befogadó épület hőszigetelése történt meg, mely által a fogyasztóknak lehetősége nyílt jelentős mértékű hőenergia, így távhőszolgáltatási költség megtakarítására. Pécsett a lakóközösségek hatféle fűtési és négyféle használati melegvíz elszámolási mód közül választhatják ki a legmegfelelőbbet, egyéni igényeik szerint.
– Milyen kedvező változtatásokat vezetett be a cég aszámlázás területén?
– A PÉTÁV bevezette a hidegvízzel együttes használati melegvíz értékesítést. A lakók egy számlán, egytarifás díjtétellel rendezhetik a használati melegvíz díját. A fogyasztók kedvelik ezt az elszámolási formát, mert mindenki a lakásában felszerelt melegvíz-mérő által mutatott, ténylegesen felhasznált mennyiséget fizeti meg. Szintén egyedülálló, hogy a pécsi fogyasztók nem légköbméter, hanem teljesítmény (megawatt) alapján fizetik az alapdíjat. Ugyancsak előremutató kezdeményezés, hogy Pécsett a hőszigetelésekhez kötődően a fogyasztók nem csak az elfogyasztott hővel, hanem az épületek által lekötött teljesítménnyel is gazdálkodhatnak, az alapdíj költségeket is csökkenthetik. Arra is van lehetőség, hogy a távhőszolgáltatási költségeket előleg rendszerben, havonta, 12 egyenlő részben fizessék meg a felhasználók.
Dunántúli Napló